مدل دوربین عکاسی

مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی

مدل دوربین عکاسی

مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی

چشمه های شفابخش گیلان

مجموعه: مکانهای تاریخی ایران


 

چشمه های شفابخش گیلان

 

 

 

کمتر کسی گیلان را با چشمه هایش می شناسد اما واقعیت این است که چشمه های آب معدنی و گرم این استان از مواهب طبیعی گیلان است که زیر سلطه چشمگیر طبیعت بی مثل و مانندش پنهان مانده است. با این حساب، می توان گفت گیلان سرزمین رودها، جنگلها، چشم اندازهای رویایی، سواحل زیبا، آبشارها، تالابها، شالیزارها، باغهای چای، چشمه های آب معدنی و جاذبه های طبیعی بی شمار و بی نظیری است که با جاذبه های ارزشمندش می تواند بیش از گذشته به یک منطقه توریستی تبدیل شود.


مجید وهابی، کارشناس مسائل گردشگری با اعلام اینکه تعداد آب گرمهای معدنی استان گیلان بسیار زیاد است، به خبرگزاری مهر می گوید: تنها تعداد معدودی از چشمه های آب گرم معدنی در گیلان مورد بهره برداری قرار می گیرند و بقیه به دلایل مختلف از جمله عدم معرفی، در دسترس نبودن، نبود امکانات جانبی حداقلی در کنار چشمه های آب گرم، عدم شناسایی خاصیتهای مختلف آب چشمه های معدنی، بی اهمیت قلمداد کردن منابع طبیعی موجود درست استفاده نمی شوند و این در حالیست که بسیاری از این آبها مواد و ترکیباتی دارند که می توانند در درمان برخی از یبوست های مزمن، بیماری های کبدی و کیسه صفرا، بیماری های پوستی و سایر امراض مفید و موثر باشند.

 

 

 

چشمه های شفابخش گیلان

 


او چشمه های آب معدنی ماسوله، چشمه های آب شور لاکان، چشمه آبگرم ماستخور منجیل، چشمه چشما گل طالم سه شنبه سنگر، چشمه آب معدنی علی زاخونی ماسوله، چشمه های آب معدنی سجیران، چشمه های آب معدنی سنگرود را از این دسته معرفی می کند و می گوید: شهرک ماسوله در جنوب غربی شهرستان فومن و درارتفاع یک هزار و 500 متری از سطح دریا واقع شده که دارای آب و هوای کوهستانی است، مهمترین رود ماسوله رودخان است، این رود از نظر طبیعی دارای بستری کوهستانی با آبشارهای زیباست و چشمه آب معدنی زمزمه در کنار این رود قرار گرفته است.


آب این چشمه دارای مواد آهنی فراوان بوده و طعم تلخی دارد، رنگ آب در تمام طول مسیر تا ماسوله رودخان نارنجی است، این چشمه در مجاورت معدن آهن قرار دارد که در زمان گذشته فعال بوده است، گاه اهالی منطقه این آب را با شکر مخلوط کرده و می آشامیدند.


محلی ها اعتقاد دارند که آب این چشمه در مداوای بیماریهای ریوی و گوارشی موثر است و به همین دلیل، ارائه خدمات لازم برای بهره برداری اصولی، بهداشتی، کارشناسی و صحیح از آب این چشمه می تواندعلاقه مندان زیادی را از داخل و خارج استان برای استفاده از این آب و دیدار منطقه راغب کند.

 

 

چشمه های شفابخش گیلان

 


لاکان در جنوب رشت واقع شده است، در انتهای جاده رشت - لاکان جاده خاکی وجود دارد که در اواسط این جاده روستای آقا دانا پیر قرار دارد و در شرق آن جنگلی انبوه و زیبا چشمه آب شور لاکان را در بر گرفته است، همان طوری که از اسم آن پیداست آب?چشمه دارای مقادیر زیادی املاح نمک بوده و طعم آن شور است، دیواره های چشمه از رسوبهای آهکی پوشیده شده است، مردم منطقه این چشمه را مقدس دانسته و آب آن را شفابخش می دانند و در فصل تابستان برای درمان بیماریهای پوستی با آب چشمه استحمام می کنند.


طالم سه شنبه، دهی است از توابع بخش سنگر که در جنوب شرقی رشت در 12 کیلومتری جاده رشت - قزوین واقع شده است، چشمه آب معدنی چشما گل در کنار رودی به همین نام قرار دارد، زمینهای اطراف چشمه، رسی و دیواره های آن از ماسه سنگ تشکیل شده است، در کنار چشمه درخت تنومندی دیده می شود که مورد احترام اهالیست، از آب معدنی این چشمه در درمان امراض جلدی بخصوص جوشهای صورت و بدن استفاده می شود.


چشمه های ماستخور در مجاورت دهکده ماستخوردرپنج کیلومتری رودبار و در سمت غربی سد منجیل قرار دارد، آب این چشمه هنگام خروج گرم و جوشان است، اهالی این منطقه و منطقه علی آباد سفلی از گذشته آب چشمه را به خزینه هایی ریخته و در آن استحمام می کردند. آنهامعتقدند که استحمام در آب گرم این چشمه بسیاری از بیماریهای چشمی، ناراحتی های استخوانی و رماتیسمی را درمان می کند.

 


چشمه سجیران در منطقه اشکورعلیا در بالادست روستا های نیلو، جیرکل، سجیران (در قسمت شمال شرقی) قرار دارد، گفته می شود این آب معدنی در درمان سنگ کلیه موثر است، حتی مبتلایان به سنگ کلیه آب چشمه را در بطری ریخته و به محل سکونت خود می برند، البته براساس نظر کارشناسان بدیهی است که با از بین رفتن گاز و فعل و انفعالاتی که انجام می شود آب، برخی از خواص درمانی خود را از دست می دهد و بهتر است با حضور در منطقه از فواید آب این چشمه بهره مند شد.


آب چشمه سجیران بسیار گواراست به طوری که برخی از افراد در مدت 15 دقیقه سه لیتر از آن را به آسانی می نوشند، آب این چشمه جرم و رسوب را به راحتی و در مدتی کم حل می کند، درآزمایشهای به عمل آمده آب این چشمه برخی از انواع سنگ کلیه را در مدتی کمتر از یک شبانه روز کاملا در خود حل کرده است.


می گویند استحمام با آب چشمه سجیران در درمان بیماریهای پوستی بخصوص قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن تاثیر زیادی دارد، به طوری که پس از یکی دو بار استفاده از آب این چشمه، این بیماری بهبود یافته و پوست به حالت عادی بر می گردد.


چشمه آب معدنی علی زاخونی کمی بالاتر از بازار ماسوله قرار دارد، آب این چشمه دارای بی کربنات است و در مداوای ناراحتی های جهاز هاضمه تاثیر گذار است، البته از این آب برای آشامیدن نیز استفاده می شود.


سنگرود روستایی از توابع دهستان عمارلو در رودبار است و تقریبا در شمال شرقی لوشان قرار دارد، روستای سنگرود در دره ای که جهت شمالی - جنوبی دارد، واقع شده و در دو طرف این دره سنگهای کربناته دیده می شود. در عمق دره، رودی جریان دارد که آب چشمه پس از طی مسیر نسبتا کوتاهی به آن می ریزد.


در سنگرود دو چشمه جدا ولی نزدیک هم وجود دارد، یکی چشمه آب گاز با حوضچه های که آب آن از قسمت شمال غربی و از دل کوه خارج می شود و از ارتفاعی بلند به سمت سنگهای آهکی بستر خود و جنگل اطراف جریان داشته به رود خانه می پیوندد و چشمه دیگر چشمه آب کولور است که حوضچه ای به شکل مثلث دارد، آب با فشار از کف حوضچه خارج می شود و از اطراف تپه سرازیر می شود، در بستر این آب رسوبهای کربناته ورقه ای دیده می شود، آب این چشمه در مداوای رماتیسم و ناراحتیهای استخوانی و همچنین بیماریهای پوستی موثر است.

 

برگرفته از مهر (با تغییر و تلخیص)



دور دنیا با یک کلیک

  • قلعه زیبای دزک چهارمحال و بختیاری
  • کاخ هشت بهشت آثار زیبای اصفهان
  • با باغ گلشن طبس آشنا شویم
  • بنای تاریخی قلعه اردشیر در کرمان-تصویری
  • زواره شهری کوچک از آبادی های کهن ایران
  • سرای زیبای مشیر در شیراز


مطالب دیگر
اولویت بندی عوامل بازدارنده درتوسعه فناوری نانو در ایران
بکارگیری روش پردازش تصویر جهت تشخیص کمبود و مسمویت عناصر غذایی از روی برگ درخت پسته
Diamond like LiFePO4 as cathode material for high energy Lithium ion batteries
تهیه، مشخصه یابی و ارزیابی زیست فعالی نانو پودر شیشه زیست فعال با سه ترکیب مختلف
مقایسه خودکنترلی و تعارض کار-خانواده در ورزشکاران نیمه حرفه ای و غیر ورزشکاران
خودروهای الکتریکی و هیبریدی، راهکارهای پیشرفت و توسعه آن ها در کشور(فرصت هاو چالش ها)
تجزیه و تحلیل عوامل بحرانی موفقیت و شکست تحقیق و توسعه فناوری نانو با رویکرد ترسیم نقشه فازی
لایه های محرمیت در خانه های سنتی ایران، نماد الگوی دینی در زندگی خانواده
Evaluating the Role of Human at Marine Incidents in Iranian Shipping Companies
همسویی استراتژیک بین Itو کسب و کار
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.