مدل دوربین عکاسی

مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی

مدل دوربین عکاسی

مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی مدل دوربین عکاسی

پل ورسک را بهتر بشناسیم

مجموعه: مکانهای تاریخی ایران


در هر برهه ای از زمان و هرجا که اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد، در پی آن شگفتی ها پدید می آید. شگفتی هایی که دراین میان فقط اهل نظر می توانند به عظمت آن پی ببرند.

 

با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ه وکوههای سخت وبلند به راحتی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد.

 

 

پل ورسک

 

 

یکی از شاهکارهای راه آهن کشور «پل ورسک» است که به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است .

 

ازاین پل که شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان «پل پیروزی » یاد شده است .

 

ساخت پل ورسک که از مهمترین رویدادهای فنی مهندسی راه آهن کشور محسوب می شود، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و کارگران فنی انجام شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است .

 

پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری جهان به شمار می رود، در دره ورسک واقع در ۸۵کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می کند. عظمت این که در واقع دوکوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انکارناپذیر است که حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند.

 

 

پل ورسک

 

 

 

امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود که مسیر دسترسی به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک، است .

 

گفتنی است در سال ۱۳۲۰ که نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان کردند. از طرفی ، «چرچیل»، نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسک مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد.

 

 

 

طراح پل ورسک کیست؟


 

باید توجه داشت که این بنا برخلاف ادعای برخی افراد مبنی بر ساخته شدن آن بدست مهنس آلمانی بنام ورسک ، ساخت یک معمار اتریشی به نام (( والتر اینگر )) در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل میباشد. قریه ورسک در زمان احداث پل دارای حدود 20خانوار جمعیت بوده است .

 

به روایت بومیان منطقه، هنگامی که این پل ساخته شد، به فرمان رضا شاه ، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت شود. رامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد .

 

 

پل ورسک

 

 

 

مشخصات فنی پل ورسک:


 

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .

 

حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است .

 

طول کلی پل 2/73 متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است . برای ساخت این پل عظیم چندطرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

 

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد .ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

 

 

 

سه خط طلا



سه خط طلای راه‌آهن شمال در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده می‌شود. این خطوط برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوه به این شکل بنا شده است.

 

 

 

 



دور دنیا با یک کلیک

  • 10 خط راه آهن فوق العاده تماشایی در قاره اروپا (+عکس)
  • بلند ترین پل معلق جهان + تصاویر
  • دوست دارید با پل خواجو آشنا بشوید
  • نگاهی به 10 پل زیبا و شگفت انگیز در جهان
  • پاسارگاد آثار باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی
  • پل آجی چای تبریزآثاری زیبا


مطالب دیگر
Intrusion Detection System in Computer Networks Using Decision Tree and SVM Algorithms
مروری بر ژنراتور های خطی آهنربایی جزر و مدی
The Relationship between Intercultural Communicative Competence and the Reading Comprehension Ability of Iranian University Students
بررسی اثربخشی دوره های کارآفرینی برگزار شده بر افزایش اشتغال زنان جویای کار در شهر ایلام
تاثیرپرایمینگ بذرروی جوانه زنی و رشدگیاهچه گلرنگ تحت سطوح مختلف شوری
ارزیابی میزان بار استاتیکی معادل زلزله بر روی گنبد های مشبک تک لایه
رابطه سود حسابداری و ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در بورس اوراق بهادار تهران
Analytical solution of functionally graded carbon nanotube-reinforced composite beams
کاربرد کروم- اسپینل به عنوان شاخص ژئوشیمیایی در تشخیص تیپ، جایگاه ساختاری و ماگمای مولدکانسارهای کرومیت افیولیت نیریز، منطقه آباده طشک، فارس
پتانسیل استفاده از فناوری نانو در توسعه و تولید بهینه از مخازن گازی با رویکرد توسعه مخازن گازی ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.